Längs med kusten Great Ocean Road
Australien,  Resor

Australien lite jul, lite rundtur längs kusten

Andra veckan i Australien innebar lite jul och lite rundtur längs kusten. Julafton för oss var mest en transportdag. Vi hade redan före avfärd bestämt att vi inte tänkte uppmärksamma julen desto mera men att det nu blev bara en transportdag var sen en slump. Tanken hade väl nog varit att vi skulle njuta vid kusten och äta lite gott. Men så blev det nu inte.

Snöbollar från Finland

Vi åkte från Yarra-Valley via vårt Värdpar i Traralgon. Som julklapp gav vi dem två ljus som liknar snöbollar som vi hade tagit med från Finland. Därtill hade vi köpt Arabia-tallrik och ett par böcker om Finland. Dessutom choklad och vin från Yarra-Valley förstås. De förberedde för familjemiddag vilken innebar BBQ med seefood. Efter kaffepausen åkte vi ut mot kusten till Bairnsdale. Där skulle vi stanna i två nätter.

God Jul i Australien
Dreaming of white x-mas

Hotellet vi bodde på ägdes av ett tyskt ganska ungt par. De hade julmiddag med sin familj i restaurangen när vi anlände. På vägen hade vi hade redan ätit maffigt på KFC, så vi var mätta. Första och sista gången jag tänker äta där en julafton men ingenting annat var öppet. Så vi hade att välja mellan McDonalds och KFC.

Ninety mile beach VIC
En härlig strand – Ninety mile beach
Här ryms man många

Ninety Mile beach som är som namnet säger, en himla  lång sandstrand. Däremot kontrollmätte vi inte men den sträckte sig så långt ögat nådde och lite till.  Härliga sanddyner och vågor. Dottern och jag var och simmade i de härliga vågorna och njöt! Såg även svarta svanar. Allt ska vara lite upp och ner här tydligen. Pelikanen var dock vit.  Längs kusten i Australien bjuder på fina stränder och vattenliv.

Black Swan
Black & White

Koala safari på Raymond Island

Här besökte vi även Paysville och Raymond Island. Till Raymond Island åker man med en liten vajerfärja. Hit åkte vi tack vare Koala Trail, där fanns en utmärkt stig att följa och efter ett tag kunde man se koalor som satt i träden, lite här och där. En del av dom sov djupt, en del mumsade i sig eukalyptusblad. Man fick verkligen anstränga sig att se dom ibland. Man kunde gå förbi ett träd utan att se någonting, när man tittade tillbaka så kunde man se en koala stirra ner på en. Dom är så fantastiskt sympatiska och söta att man ville ha med sig alla hem. Totalt såg vi runt tio stycken om inte fler.

Raymond Island
Skepp O’hoj
Tuppslur

Penguine parade Phillip Island

Från Bairnsdale fortsatte vi sen längs kusten ner till Phillip Island för att spana in pingvinerna. De ska komma in på kvällarna, efter att ha varit och fiskat/ätit hela dagen. Anläggningen var enorm och byggd som en idrotts läktare längs med stranden. Massor med turister. Där satt vi och väntade, väntade och väntade.

Penguine parade
Entrén till Penguine parade
Phillip Island
Här väntar vi tokar på de små krabaterna

Det började kännas som mitt första besökt till Australien med min goda vän, där vi också satt på en strand på Kangaroo Island och väntade på pingviner, för de kommer in i hundratals på kvällarna….hette det då! Där satt vi på en ödslig strand och gav till slut upp och gick tillbaka till vårt gästhem. DÅ kom en liten krabat emot oss på vägen, bara för att visa att de faktiskt finns till.

Ingen invasion

Den här gången var förutsättningarna kanske något bättre men man kan ju aldrig vara säker. Invasionen av hundratals pingviner som strömmade till på stranden kom dock inte, men de kom in i grupper på fyra fem upp till tio stycken, men då är det redan rätt skymt så sist och slutligen är det inte mycket man ser av dom, för på en stor strand är dom väldigt små. Som tur var hade vi platser precis vid tunneln som leder till deras bo på stranden så vi fick i alla fall se några på närmare håll.

Penguine parade
Tur det fanns vykort att köpa!

Om det var värt det, pengarna och tiden vi satt där, nja, jag tror inte det, men Phillip Island i helhet är värt ett besök. Där finns fina stränder och mycket annat att se och göra. Ett besök till Pingvinernas Visitor center kan man väl göra. Där gör de mycket arbete för pingvinernas bevarande och fortsatt välmående. Det kan man väl besöka men besväret att sitt ute i kylan (det blir kyligt när solen går ner) för att se en liten skymt av de små krabaterna är det inte värt. Enligt mig och mitt ressällskap.

Mera om pingvinerna kan du läsa här: Penguins.org

Vår roadtrip fortsatte efter pingvinhistorien längs kusten västerut av Australien på Mornington Penninsula, vi åkte färja mellan Sorrento till Queens för att spara körkilometer och behövde inte åka runt bukten via Melbourne. Om ni tittar på en karta och ser var Melbourne ligger inne i bukten och där de två uddarna nästan snuddar vid varandra, där går det färja över.

Ut på landet
På vägen till vår framstay
Farmstay
Vägen till Freshwater Creek

Farmstay inklusive spindel

Jag hade bokat övernattning på en Farmstay i Freshwater Creek. En stuga helt för oss själva. På gården fanns det kor, får, hästar, grisar, getter mm som man även hade lov till att mata. Vi fixade BBQ och njöt av lantlivet. På kvällen var vi ut ock gick och kunde även se några kängurus på håll i mörkret. På morgonen när jag slog upp mina ljusblå, hade jag en kompis uppe i taket, en spindel stor som en handflata. Tyckte inte om besöket, men det var en himla tur jag inte såg den på kvällen för då skulle det inte ha blivit av något sovandes alls.

Farmstay
Vår fina stuga med julgran och allt
Vårt romantiska sovrum
Farmstay whitewater
Man fick mata djuren
Freshwater
Tre små grisar
spider
Spindeln i sovrummet på morgonen!

Sova ovanpå en pub

Eftersom vi var på farten under värsta högsäsong, hade alla australiensare julsemester och bokat upp alla hotellrum längs kusten i Australien, säkert ett år på förhand, så när jag skulle börja boka, var allt fullbokat. Vi hade tänkt spendera ett par dagar längs med the Great Ocean Road, men så blev det inte nu. Därav farmstayen, som var mer än lyckad, men nästa natt bodde vi sen ovanpå en pub Union Club Hotel i staden Colac.

Incheckningen skedde i baren. Bara det säger en hel del. Standarden var under basic, men tak över huvudet och en säng att sova i. Vi smet därifrån så fort som möjligt på morgonen, körde till kusten och hade frukost på en parkbänk vid havet i Port Campbell.

Great Ocean Road

Australien längs kusten och The Great Ocean Road var lika fantastiska som jag mindes från mitt besök nästan 30 år tidigare. De 12 apostlarna stod kvar, fast de är inte tolv mera, men nu hade man satsat och byggt spångar, trappor och broar, därmed var säkerheten betydligt förhöjd. Vad jag minns från mitt första besök gick det bara stigar och man kunde ha trillat ner för stupet om man kikade över för långt på den tiden.

Branta klippor
Underbara Great Ocean Road

Turistmassan var påfrestande, men vi lyckades ta de obligatoriska bilderna och kunde fortsätta. Vi stannade till på ett par andra plaster lite längre fram, där det var mindre med folk, men vyerna helt fantastiska. Havet, branta klippor och formationer.

Otway
I Otway nationalpark
Träd modell större

Vi gjorde även en avstickare till Otway National Park. Eller körde igenom rättare sagt när vi åkte till Colac. Vi tog dock en paus och vandrade runt och tog lite foton. Enorma träd hittade vi.

Ballarat

Ballarat ligger på en två timmars körning från de Great Ocean Road in i landet. Med senaste natten i Colac i gott minne letade vi nervöst upp vårt boende. Vad som mötte oss var rena motsatsen till rått hålan vi hade sovit i natten innan för nu steg vi in i ett hus med full utrustning, stilrent och rymligt. Kylskåpet dessutom fyllt med frukostmaterial och en vinflaska på bordet! Vi hade alltså ett stort hus för oss själva. Ungdomarna fick egna rum. Utrustningen var fulländat inklusive massagestol.

Blommiga renar i Ballarat
Känguru cykel
Ballarat
Vår övernattning inklusive en flaska vin

Souvering Hill

I Ballarat kan man uppleva livet på guldruschens tid genom att besöka Souvering Hills. Allt är dessutom uppbyggt som en autentisk stad under den tiden. Gatorna, butiker, pubar allt, personalen var klädda i tidsenliga kläder, och skådespelare höll upp en autentisk stämning med att vandra på gatorna som om de levde ett vanligt liv. Familjer gick till butiken, polisen jagade tjuvar etc.

En gata i Souvering Hill
Vy över Souvering Hill
Klädda tidsenligt

Där ordnades även uppvisningar och workshops, guldgrävning/vaskning, man fick gå ner i en gruva med en visuell föreställning om hur det gick till när de hittade en av de största guldklimparna genom tiderna.

Guldstaden
Guldvaskning
En butik
En pub i Souvering Hill

Sen hade vi sett Australien längs kusten och vi kunde bara åka tillbaka till Traralgon, gjorde dock en avstickare till ett Creswick spinneri och fick möta alldeles bedårande getter och alpackas. Dessutom passade vi på att köpa hem varma ylletröjor. De kommer väl till hemma.

Alpacka i Creswick

15.12.2018-7.1.2019

Fortsättning följer om vår sista vecka, lite nyår och lite Melbourne….

Australien, lite nyår och lite Melbourne

Läs här första delen av Australien Resan: Australien, lite bushliv och lite vin i Yarra-Valley