Bergerac,  Frankrike,  Resor

Bergerac – vinregion i Frankrike

Vi spenderar två veckor i Bordeaux regionen, och från Fronsac kör vi vidare österut till staden Bergerac, som även det är en vinregion i Frankrike. Och inte polisen från Jersey som jag såg på TV när jag var ung! Körtiden tog cirka 3,5 timme från Fronsac. Området ligger längs med floden Dordogne som även fortsätter sedan förbi Fronsac och mynnar ut tillsammans med Garonne i flodmynninen Gironde, där vi var i början på resan i Pauillac.

Vinregionen Bergerac

Vinregionen består av 7 grandes terroirs och 10 AOP appelations d’orgine protegée med runt 800 odlare. De olika appelationerna är bland annat Péchermant, Côtes de Bergerac, Monbazillac och Duras. Här odlas nio olika druvor, av de röda är det Merlot, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon och Malbec. De vita vinerna är Sémillon, Muscadelle, Sauvignon Blanc, Chenin Blanc och Ugni Blanc. Och precis som i Bordeaux, så blendar de sina viner.

Bergerac vinregion

Château Tilleraie

Château Tilleraie hade en trevlig butik genast vid infarten i ett runt torn. Vi fick smaka oss igenom deras vita, röda och roséviner. Sen hade vi turen att få en promenad runt gården med guiden eftersom det var verkigen lugnt med kunder på grund av värmen. Hon berättade om att de nya ägarna har lagt ner mycket arbete på att modernisera och även vidga servicen för gäster. Här finns även möjlighet för övernattning i deras slott. Runt gården finns även en stor park. Väldigt lummigt och trivsamt beläget.

Chateau La Tilleraie
La Tilleraie
Tornet med vinprovningen
Chateau Tilleraie
Slottet, där även övernattning är möjlig
Tilleraie
Ny modern byggnad för vinproduktion

Bergerac stad

Staden har ca 30 000 innevånare och finns på båda sidor om floden Dordogne. Vi promenerade över bron till gamla stan. En gata hade fina gamla trädhus, lite i Alsace stuk. Här stod även en staty av Cyrano de Bergerac. Värmen håller i sig och termometern visar +39 c. Så det var skönt att sätta sig en stund i skuggan. Vi tog oss en öl innan vi går tillbaka till hotellet.

Bron över floden Dorgogne
Gamla stan i Bergerac
En gränd i Bergerac
Cyron de Bergerac

B&B hos Kafka

Bergerac har absolut potential för en längre resa. Många olika vinodlingar att besöka. Här är prisnivån avsevärt lägre än tex i Bordeaux, både för vinerna men även i allmänhet.  Vi hade valt att stanna bara en natt för att utforska vad området har att ge. Vi bodde på B&B hos Rafael Kafka, en bohem som hade dekorerat hela lägenheten med vintage och gamla grejer. Han bodde själv en våning upp och på bottenplan höll han en restaurang som koncentrerade sig på vegansk mat.

B&B Bergerac
Vintage stil på övernattningen
Utsikten från vårt sovrum
Petite dejeuner

Maison des Vins

I centrum av staden hittade vi Maison des Vins Vin centrum där man fick smaka på lokala odlares viner och även hela regionens viner fanns för att köpa. De lokala producenterna är på plats och presenterar sina egna viner i första hand. Idag var det Domaine Le Castellat som var representerade och gav oss smakprov på deras vin. Just när vi skulle gå därifrån fick vi höra att det skulle bli en gårdskonsert just utanför. Vi stannade förstås och fick njuta av skön jazzmusik på en lummig bakgård i värmen.

Maison du vin Bergerac

På kvällen hade vi middag utomhus, god mat och vin. Rummet svalnade dock inte ens till natten, fast vi hade bordsfläkten på fullt och flera fönster öppna. En svettig natt alltså. Vid frukosten träffade vi däremot ett par från Nya Zeeland. Gubben var pensionerad sjökapten från England. Han hade fritidsvilla/stuga i en by i Frankrike och de kommer hit varje sommar. Jättetrevligt samtals sällskap!

Efter frukost kör vi iväg norrut och mot starkare drycker till Cognac, följ med!

Sammanfattning

Detta var verkligen intressant; Bergerac är en helt ny vinregion som jag dessutom inte vetat om att funnits på kartan, innan vi började planera Bordeaux resan. Som sagt här finns runt 800 odlare så grunden för en vinresa finns även här. Området i sig såg också intressant ut. Bergerac är en trevlig liten stad med gamla stan och flera museer, och flodlandskapet är förstås ett plus det också. Prisnivån är dessutom avsevärt lägre än i Bordeaux, speciellt vinerna, men även i allmänhet vad vi kunde se på vårt korta besök.

Läs mera om vår Bordeaux resa här:

BORDEAUX – VINETS MECCA

OSTRON OCH VIN VID HAVET I ARCACHON

SLOTTSBOENDE I FRONSAC

Andra resor till Frankrike:

KÖRA BIL TILL DIJON I HJÄRTAT AV BOURGOGNE

DET VAR SOM ATT KOMMA HEM – ALSACE!