Bordeaux
Bordeaux,  Frankrike,  Resor

Bordeaux – Vinets Mecca

Att få tillbringa två veckor i Vinets Mecca Bordeaux var lärorikt, njutningsfullt med fina upplevelser och många minnen rikare. Vi hade lyckan att få åka direkt med Finnair Helsingfors till Bordeaux. Väl framme var det lite tumult innan vi hittade Shuttle bussen som skulle ta oss till tågstationen i Bordeaux. Först kom det ingen buss alls och sen kom det två på en gång, men det hade varit en olycka på motorvägen och trafiken hade stått stilla ett bra tag. Nå, med lite möda och besvär kom vi ombord på rätt buss. Kostade 8 EUR och tog 30 minuter. Vi hade sen 9 minuter tillgodo för att hinna med tåget till Pauillac och vi lärde oss att köpa biljetter på tåget är mycket dyrare. Bra att veta för framtiden. Vårt två veckors långa äventyr kan börja!

Pauillac Bordeaux
Flaskorna är stora i Bordeaux
Madames hus i Pauillac
Pauillac
Vårt Garage boende
Tågstationen i Pauillac

Övernattning i ett garage

Övernattningen i Pauillac hade vi bokat via AirBnb som låg praktiskt på gångavstånd från tågstationen och Lidl låg dessutom däremellan. Hemtrevligt boende, Madame tog emot oss och visade oss lägenheten på franska. Lägenheten visade sig vara ett omgjort garage, men det var trevligt inrett och bra utrustning, men skulle vi ha varit längre än 1,90 i strumplästen hade vi fått problem eftersom det var lite lågt till tak. Jag fick möjligheten att träna min franska för Madame pratade ingen engelska alls.

cykla i bordeaux
Cykla i bordeaux bland vinodlingarna
Från slott till slott

Cykla från slott till slott

Vi hade reserverat cyklar på förhand för tre dagar, Deposition var i högsta laget, 250 EUR per cykel! Vi cyklade en tur i Pauillac och hittade genast till en gratis vinprovning i turistbyrån, helt i misstag. Heller börjar vi få näsa för det här? Alltså vår första kontakt med Bordeaux vin på plats. Vars vinområde är rätt utspritt och uppdelat i Vänstra och Högra stranden av floden samt Entre Deux Mers (mellan floderna) Här på vänstra stranden i Medoc odlas i första hand Cabernet Sauvignon, och sen kommer Merlot, Cabernet Franc och Petit Verdot. Vi hade nöjet att göra bekantskap med två Chateaus vi redan hade bokat besök hos på förhand. När vi cyklade tillbaka till boende, trampade vi via Gironde, mynningsviken som floderna Garonne och Dordogne mynnar ut i, och emellan dessa ligger alltså Entre Deux Mers. Stora Bordeaux flaskor var utsatta på flera ställen, vi var även ut på en pir och tittade ut på vattnet. En gemytlig by men vi såg inte många restauranger som var öppna. Vi lagade mat i vårt boende istället.

Château Hourtin-Ducasse

Första dagen cyklade vi ca 6 km till Château Hourtin-Ducasse, en mindre familjeodlare. Sonen träffade vi redan dagen innan när vi var på gratis vinprovning i Pauillac. Idag var det far Michael Marengo som var värd  åt oss. Vi började med en ganska unik vinprovning, åtminstone för Bordeaux där vinerna är nästan uteslutande blends av flera druvor. Idag började vi med att smaka Bordeaux vinerna Cabernet Sauvingon, Merlot, Cabernet Franc och Petit Verdot som singelvin och sen efter det som blend. Det är dessa som gör Bordeaux vinet till en Bordeaux. Därmed fick vi lära oss vilka egenskaper var och en druva medför till blenden och gör en Bordeaux till en Bordeaux! Deras odlingsfilosofi går ut på att ta emot vad Moder Jord ger, alltså de försöker att manipulera marken så lite som möjligt, vilket betyder både utan gödsel eller bekämpningsmedel. Som avslutning fick vi smaka på tre viner med samma blend men från tre olika år, 2011, 2013 och 2016. Helt olika viner, beroende på förhållande under tillverkningsåret.

Hourtin-Ducasse
Michael Marengo Hourtin-Ducasse
Vinrpovning L’ampélo hos Hourtin-Ducasse
Bordeaux blend som singelviner

Efter det cyklade vi vidare till Château Peyrabon. Tjejen vi träffade dagen innan på vinprovningen mötte oss och vi fick smaka ett glas vin även vi kom under deras lunchstägning.

Château Mouton-Rotschild

På eftermiddagen hade vi bokat in oss på Château Mouton-Rotschild för en 2,5 timmes rundtur. De hade nybyggt vineri som var utformad med inpiration från teatervärlden, eftersom Baronesse Philippine även var skådespelerska. Chateau Mouton-Rotschild grundades när Baron Nathaniel de Rothschild köpte Chateau Brane-Mouton 1953 och därefter fick sitt nuvarande namn. Speciellt att lägga märke till är att de två första ägarna bodde i Paris och var inte egentligen vinodlare. De förlitade sig på sin personal. Det var först vid den  tredje generation, Nathaniels sonson Baron Philipe som verkligen flyttade ut till slottet 1922 och började utveckla vinproduktionen, till exempel att flaska vinet på vingården.

Emblem för Mouton-Rotschild
Vintankarna från ovan hos Mouton-Rotschild
Vintankarna hos Mouton-Rotschild

Baron Philipe och hans andra fru Baronessan Pauline grundade museet med föremål förknippade på ett eller annat sätt till vin. Dessutom allt sedan 1945 är det en konstnär eller celeber person som utformar etiketten varje år, många stora namn har bidragit, såsom Picasso, Salvador Dali, Andy Warhol mfl. De har även en enskild utställning med alla etiketter tillsammans med skisser eller orginalen för etiketterna. Efter en lång process fick Baron Philipe fick 1973 igenom att Château Mouton-Rotschild blev klassificerad som 1er Cru Classé i 1855 klassificering. Sen dess har inget ändrats i den klassificeringen.

Etiketten Mouton-Rotschild av Picasso 1973
Millenium vin Mouton-Rotschild

Baron Philips dotter Baronessan Philippine tog över efter hans bortgång. Hon var dock skådespelerska och fortsatte med det arbete på sidan om. Hennes tre barn är nu de som leder företaget vidare. Efter rundturen hade vi en vinprovning av tre av deras viner, varav den dyraste, och den godaste, kostade 590 EUR flaskan. Vi köpte inte med oss någon hem.

Vinprovning Mouton-Rotschild
Inget dåligt upplägg

Château Pichon-Baron

Dagen efter cyklade vi söderut från Pauillac till Château Pichon-Baron. Jättestiligt slott men det ägs nu av ett försäkringsbolag. Vi hade vintour med en australiensare som jobbade där. Han visade oss vinrankorna och förklarade om odling och växtperioden och vad som är viktigt för utvecklingen av druvorna. Därefter besökte vi vinkällaren och slutligen hade vi en vinprovning av tre av deras vin.

Pichon-Baron
Här vill jag bo at Pichon-Baron
Den tar jag!
Vinerna vi smakade hos Pichon-Baron

Château Haut-Bages

Därefter cyklade vi via Chateau Latour som är ett välkänt och dyrt vin, bara för att kika in genom portarna för de tar inte emot besök. Vi hade sen en liten pic-nic i parken i byn St Julien medan vi väntade på att klockan skulle bli lagom för vårt besök till Château Bellegrave. På vägen hann vi dock titta in till Château Haut-Bages och fick helt spontant en vintur arrangerad fast vi inte hade bokat på förhand. De odlar helt ekologiskt och efteråt hade vi smakning av deras viner. Dear rosé var väldigt fräsch och somrig, så vi köpte med oss en flaska.

Haut-Bages
Infarten till Haut-Bages
Vinerna vi smakade hos Haut-Bages

Château Bellegrave

Château Bellegrave hade vi avtalat besök. De visade sig vara en mindre odlare som är en av många som ligger utanför 1855 klassificeringen. Hans föräldrar hade slottet mera som sommarstuga, de odlar annars vin i Rhone regionen, där de är bosatta. Bröderna Julien och Ludovic Meffre har hand om odlingarna i Bordeaux och har ett Château även i St. Julien. De tillverkar ca 20 000 flaskor per år på Bellegrave. Vi fick smaka fjolårets skörd direkt ur tunnan.

Bellegrave
Infarten Bellegrave
Slottet utanför
Monsieur Meffre ger oss smak från tunnan
Bellegrave
I väntan på vinprovning

Det här var en väldig kontrast till föregående besök hos Haut-Bages, eftersom Monsieur Meffre absolut inte tror på att odla ekologiskt.  I alla fall inte i Bordeaux regionen på grund av det fuktiga klimatet. Vi smakade några av deras vin och fick inbjudan att besöka deras vingård i Rhône innan vi trampade hemåt mot Pauillac igen. Där tittade vi in på Maison du Vin och deltog i samma vinprovning som första kvällen, men idag var det andra vinodlare närvarande. Olika utgångslägen för sin vintillverkning, en tillverkade bara 5000 flaskor per år, en hade köpt ett Château till sin pension, en familj hade gått över från att odla vinduvor till ett korporat till att tillverka sina egna vin.  Intressanta möten och olika livshistorier och filosofier.

Château Peyrabon

Påföljande dag cyklade vi till Château Peyrabon för en vintur med samma tjej vi träffade första dagen. Väldigt intressant. Ägaren till Peyrabon var den som fick igenom Cru Bourgelois klassificering när de inte kunde komma in i 1855 klassificeringen. Den blev sen även officiellt godkänd som kvalitetsklass och nu måste man hålla kvalitén på en viss nivå för att stanna kvar. Vilket betyder att den som vill hållas kvar måste uppfylla vissa kvalitetskrav. Detsamma gäller inte för 1855 klassificeringen. På tillbakavägen kikade vi in till Hourtin-Ducasse och beställde deras Primeux och deras Millesime 2016. Sen var det att stå på pedalerna för att hinna lämna tillbaka cyklarna, hämta grejerna från Madame och hoppa på tåget. Vi bytte tåg i Bordeaux och fortsatte till kusten till Arcachon för ett par dagars solsemester. Fortsättning följer om det i nästa inlägg.

Peyrabon
Chateau Peyrabon
Vinkällaren hos Peyrabon

Bordeaux 1855 klassificering

Bordeaux 1855 Klassificering utvecklades i samband med världsutställningen i Paris 1855 på uppmaning av självaste Napoleon III. Utgångspunkten var inte direkt kvalitén av vinet mera prestigen av slotten, alltså vad priserna och försäljningen uppnått åren innan bedömningen. Ändå är denna klassificeringen än idag i bruk I Medoc och Graves och värderas högt bland vinkännare. Alla klassificerade viner från Bordeaux kallas för Grand Cru Classé och Premier Cru är den högsta kvalitetsklassen och därefter andra, tredje, fjärde och femte klassen. Listan har bestått sen dess förutom att Château Mouton-Rotschild blev uppflyttad från andra till första klass 1973!

Crus Bourgeois är en klassificering som bildats av slotten som står utanför 1855 klassificering för att sälja sin vin. Den är lite annorlunda eftersom slotten måste bevisa sin standard och kvalité vart femte år för att få stanna kvar på listan.

Sammanfattning

Att ta sig fram med tåg visade sig vara väldigt praktiskt. Att vi dessutom tog oss fram med cyklar väl framme i Pauillac ännu bättre. Avstånden och trafiken lagom. Vi besökte flera olika slott med varierande utgångspunkter, små odlare till större dyrare som var 1855 klassificerade. Jag lärde mig att blend är en hel vetskap och mycket beroende på hur årets skörd blivit. Och bara efter några dagar förstår jag varför Bordeaux är vinets mecca. Härifrån fortsätter vi till kusten, kom med!