Alsace,  Frankrike,  Resor

Det var som att komma hem – Alsace!

Home Sweet Home – Alsace

Känslan när vi körde från Champagne söderut och kom igenom den 9 km långa tunneln som mynnade ut i Alsace, fick vi båda känslan av att komma hem. A la Maison Äntligen. Att åter resa till Alsace gav bekanta vyer med gröna sluttningar och korsvirkeshus i växlande färger. Luften var fräsch att andas. Underbart att vara tillbaka!

Vinodlingarna runt Ribeauvillé

Eftersom vi hade besökt Alsace året innan, hade vi en bra känsla på vad vi ville satsa på och se mera av den här gången. Vi började med tre nätter hos vinodlaren Jean Sipp i centrala Ribeauvillé. Definitivt ville vi se mera av den byn, och eftersom första gången bodde vi i ett B&B hos en gammal dam lite i utkanten av centrum. Därför ville vi denna gång bo mera centralt och bokade in oss hos en vinodlare, som hyrde ut par rum på sin vingård, i ett stall liknande hus inne på gården mittemot huvudbyggnaden.

Vi hade kylskåpet fyllt med frukostmaterial. Madame Sipp hade inte tid att kocka frukost åt sina gäster, men att helt få sköta sig själv var också skönt. Tvärs över gården hade de Degustation och vinbutik. Huvudbyggnaden var dekorerad med blommor vid varje fönster. Grand-mère Sipp såg vi sköta om dem varje dag, hon vattnade och plockade dem, och de var helt fantastiska.  Deras viner har hög kvalité och de har också två Grand Cru, Kirchberg och Osterberg och de tillverkar Vendanges Tardives  (sen skörd) och Selection de Grain Nobles (ädeljäst vin)

Vackert hus i Alsace
Domaine Sipp och blommorna Grand-mère skötte om
Cremant i trälådor i Alsace
Crémant från Dopff Au Moulin

Dopff Au Moulin

I Riquerwihr hade vi avtalat med Dopff Au Moulin om en rundtur i deras vintillverkning. Vår guide Daniel tog emot oss, tyvärr hade all personal redan åkt hem, fredag eftermiddag, så vi fick bara se stillastående flaskor. Desto mer entusiastisk var Daniel. Dock berättade han medryckande om Dopffs långa histora som stäcker sig tillbaka till 1574. Det var Dopff Au Moulin som var första vinhuset i Alsace som började göra Crémant. Julien Dopff tillbringade två år i Champagne och lärde sig metoden och åkte sen hem och började tillverka Crémant av Pinot Blanc, som görs helt enligt samma metod som Champagne, två fermenteringar, varav den ena i flaskan.  Druvor som får användas är inte heller lika strikt som i Champagne.

Daniel gav oss även en vinprovning och vi fick smaka fantastisk, syrlig riesling från Grand Cru området Schoenenbourg. Han öppnade också en speciell flaska av Grain Nobles Gewurtsraminer som han var nästan i eufori själv att få smaka på. Och god var det, det får vi medge.

Kanal kantad med blommor i Colmar
Colmar och Petite Venice, vårt hem i Alsace
En butik full med grjer att köpa i colmar
Butik fylld med grejer
Vackra blommor invid en kanal i Colmar
Blommor blommor i Petite Venice, Colmar

Colmar – hjärtat i Alsace

Även iår beslöt vi oss för att besöka Rachel och Hupert i deras 1500-tals Bed&Breakfast Cour du Weinhof i centrum av Colmar. Vi bodde i samma rum som året innan, nerförsbacke till toaletten och knarrande golvplankor. Det gemensamma köket för gästerna var nu klart, så man hade möjlighet att laga mat och använda kylskåp vid behov. Lika givande var det att äta frukost med paret Rachel och Hupert. I år var det samtidigt ett par från Toulouse och värdparet oroade sig för att de pratar så fort och konstigt att de inte förstår allt. Vi märkte inte skillnaden direkt, för all franska går snabbt i våra öron.  Vi hade frukost tillsammans med dem även om de inte kunde många ord engelska och vi inte allt för många ord franska, hade vi en givande fransk frukost i dubbel mening, med Rachels hemgjorda marmelad och färska bröd.

På deras innergård finns en byggnad från 1300 -talet som har varit öllager för munkar en gång i tiden.  Colmar har mycket att erbjuda för en turistande nordbo, omgivningen är rogivande, vackra byggnader, blomsterprakt, mysiga små butiker och restauranger. Och så har vi förstås Petite Venice, med sina kanaler och gondolturer. Vi har inte provat på det men bara att strosa omkring i dessa kvarter är så avslappnande.

Ett hus från 1300 talet som varit öllager
Byggnaden som är från 1300-talet och en gång varit munkars öllager, Colmar

Vi besökte även konstmuseet Unterlinden fyllt med ikoner, gobelänger och mäktiga konstverk. Vill man se på allt får man vara beredd på att ha gott om tid på sig. Vi tog en snabbare tur, men ändå trivdes vi där i flera timmar.

Musee Unterlinden i Colmar

en utsikt över en dalgång i Vogse bergen i Alsace
Dalgång i Vosges
En dal i Vogse i Alsace
Resa i Alsace – Vosges

Vosges – erbjuder vandring och storslagna vyer

Den här gången hade jag tänkt att vi skulle prova på lite vandring i bergsmassivet Vosge. Jag hade försökt hitta lagom långa rutter för en dagstur som passade in i vår tidtabell. Det var inte så lätt, och någon riktigt vandring hann vi tyvärr aldrig med, men vi hittade i varje fall Lac de Blanc, Vita sjön, där vi hade en liten pique-nique vid stranden innan vi fortsatte vår körning.  Men vi kan konstatera att det finns definitivt många möjligheter och fina förutsättningar för underbara naturupplevelser.

Utflykt till Lac de Blanc i Vogse, Alsace
Lac de Blanc
Ett vin glas på en pick nick
Pique-nique i det gröna
En jättestor korköppnare på en vägg i Alsace
Korkskruv modell större

Vi stannade även till i byn Ammerschwihr och helt spontant stegade vi in i en vinbutik för Kuehn. Vinhuset är grundat 1675, så de har hållit på i några år. Bakom disken stod en ung man som visade oss ner i vinkällaren med urgamla vintunnor och berättade entusiastiskt om vinodling och vintillverkning. Där nere hade de hundra år gamla ekfat och källaren visade sig vara en av den djupaste i Alsace Vi fick en traditionsenlig vinprovning av alla druvsorter i Alsace. Vinerna var goda och vi köpte med oss några flaskor, förstås.

Vackra hus och blommor i Equisheim i Alsace
Eguisheim
Blomfylld gata i Eguisheim
En gata i Eguisheim

Eguisheim- Blomsterprakt och vinprovning

Självklart var det att vi skulle besöka Eguisheim. Det är en så vacker by, fantastisk blomsterprakt och roliga hus. Vi var och hälsade på Mamma Meyer, som vi lärde känna året innan.  Hon gav oss smak på deras Crémant och förstås deras Riesling och Gewurtsraminer. Vi hörde oss också för om de hade äldre viner att sälja till oss. Efter mycket om och men hittade sonen Bruno några flaskor åt oss att välja av. Rieslingar från sent 1990 och tidigt 2000 tal. Det ska bli intressant att smaka dem en dag, allt för många år ska vi inte spara dom. Vi hade prickat in den årliga Vinfestivalen i Equisheim alldeles perfekt, vilket innebär att lokala vinodlare samlats och ger vinprovning i deras ”kiosk” mitt i byn. För 5 EUR får man smaka på ett urval av ett hundratal vin och till samma pris även ta hem glaset som minne.

Vinfestival i Eguisheim och ”kiosken” med vinprovning
En massa vinflaskor i Eguisheim i Alsace
Mamma Meyers vinsortiment
Packar vin hos Mamma Meyer
En bro i Heidelberg
Heidelberg
En kattstaty i Heidelberg

Au Revoir Alsace

När vi körde tillbaka mot Frankfurt åkte vi över gränsen vid Eguisheim, som ligger bara ca 20 km från Tyskland. I staden Breisach am Rhein åkte vi till posten och skickade några paket med vin hem. Därför att det är mycket billigare att posta på den tyska sidan än i Frankrike, det är något Mamma Meyer har lärt oss! Så gör hon också, och köper tobak och annat som är billigare på tyska sidan. Lyckligtvis fick vi transportlådor passligt för postgång av Mamma Meyer och Sipp. För ett paket med 12 flaskor kostar det ca 35 EUR att skicka. Vi lunchade i Heidelberg innan vi sen ankom Frankfurt och lämnade in bilen och tog flyget tillbaka hem. Vår resa i Alsace tog slut denna gång.

Hotel De Ville

Hôtel de ville – Stadshotellet

Första gången på vår resa till Alsace reagerade vi på att varje by hade ett Hôtel de ville och tänkte jamen en dag måste vi boka en natt på självaste stadshotellet. Den här gången gick det upp för oss att det är ju inte stadshotell utan stadshus/rådhus det handlar om. De skulle ha blivit bra förvånade om vi hade kommit in och bokat rum. En lärdom rikare igen.

Sammanfattning

Att resa i Alsace gjorde oss inte besvikna vid vårt andra besök, tvärtom. Alsace har så mycket att erbjuda, och åter möttes vi av vänliga hjälpsamma människor, entusiastiska vinodlare,  fantastiska vyer och byar, underbara viner och god mat. Vi kan bara konstatera, att vi kommer igen, helt säkert! Au Revoir!

17-24.7.2017

Läs också om andra restor till Alsace:

Jag gav Alsace lillfingret och det tog hela handen