Alsace vy
Frankrike,  Resor

En weekend i Alsace

Vi spenderade två veckor i Bourgogne i Dijon och gjorde samtidigt en weekend i Alsace. Det blev alltså en körning på inte mera än ca 2,5 timmar från Dijon. Vi hade avtalat med Madame Severine Schlumberger i Guebwiller om ett möte fredag eftermiddag. Vi hade träffat henne i Tammerfors på våren, när vi deltog i en vinprovning med henne och deras importör. Kan läsa om det här. Domaines Schlumberger besöker Tammerfors

Trädgård i Alsace
Det finns trädgårdar och det finns trädgårdar a l’Alsace

Besök hos Domaines Schlumberger

Vi fick först en rundtur i deras lokaler, hon visade oss deras vintillverkning och filosofi inom vinodling. De har ju lite tradition eftersom hon och hennes man är sjunde generationen som vinodlare. Så hon borde ju veta vad hon pratar om.  Alla deras vinodlingar ligger runt Guebwiller. Därför hon anser att vinet inte tycker om att röra på sig, och druvorna har kort transportväg från att det plockas till press. De odlar på totalt 140 hektar och har 70 hektar på klassificerad Grand Cru områden Kitterlé, Kessler, Saering och Spiegel. Efter rundturen hade vi tasting av deras viner. Goda goda goda. Vi köpte förstås med oss två lådor av deras Riesling 2014 Grand Cru Saering, som har valts till bästa vita vin 2018 i Finland.  De håller som bäst på att bygga ny butik, utställningsrum och vinprovnings rum, som ska stå klart våren 2019.

vin från Schlumberger
Vår vinprovning hos Domaines Schlumberger
Schlumberger
Vi besökte vintillverkningen och lagret
Bordet i Schlumbergers vintastingrum

Domaines Schlumberger

Övernatta i Niedermorschwihr på vår weekend i Alsace

Vi övernattade på Hotel de l’Ange i Niedermorschwihr, en väldigt liten by som ligger lite ovanför Turckheim. Vi hittade ingen restaurang som var öppen, inte heller någon butik, så vi åkte ner till Turckheim på middag istället. Där möttes vi av en väldigt härlig stämning, eftersom Frankrike just hade vunnit en match i fotbolls VM och gått vidare i turneringen. Bilar körde runt runt i byn och tutade och flaggade med franska flaggan. Folk sjöng, firade och var glada. Vi åt vår middag och åkte sedan tillbaka till byn med det långa namnet som börjar med N. Lyckliga över att vara i Alsace.

Niedermorschwir
Byn med det långa namnet på N
Ett hus i Alsace
Vackert hus i by med det långa namnet på N
Viva la France
Vin från Turckheim
Vinet till middagen i Turckheim

Andra natten i Riquerwihr

Andra natten på vår weekend i Alsace övernattade vi däremot i Riquerwihr på Hôtel de La Couronne. Hotellet låg absolut mitt i centrum i gamla stan, bland antika hus från 1600-talet. Vi måste dock köra på gågatan för att komma till hotellet. Det var verkligen svårt att hitta till hotellet. Jag gick förbi det flera gånger innan jag hittade skylten och kunde finna ingången. Gubben min väntade en bit bort med bilen, eftersom vi inte ville köra fast oss på en gågata, innan vi ens visste vart vi var på väg.

Hotel with no view

Personalen var däremot både trevlig och hjälpsam. De hade dessutom en rätt så stor parkering bredvid hotellet så det var inga problem att bli av med bilen.  För att komma upp till rummet däremot fick vi ta en smal spiraltrappa av sten och det var tur vi inte hade något större bagage med oss. Skulle ha blivit svårt att baxa upp en stor resväska i den smala trappan utan att fastna.

Riquerwihr
En gata i historiska Riquerwihr

Rummet var trevligt inrett och badrummet modernt renoverat. Utsikten var emellertid, en klippvägg, inget mer. Så det var ett rum ”with no view” kan man säga. Nå, å andra sidan hade vi inte tänkt sitta på rummet och beundra utsikten. Viktigare för oss var däremot att hotellet låg centralt.

Sniglar a l'Alsace
Sniglar på nytt sätt, åtminstone för mig
Riquerwihr
Ett fint hus i Riquerwihr

På kvällen var vi och åt middag i stan. Jättetrevlig servitör. Vi åt sniglar som var tillagade på ett, för mig, nytt sätt, stekta, tror jag tillsammans med gröna bönor. Goda var dom i varje fall. Dessutom är Riquerwihr som ett musum i sig själv. Runt 90 % av alla hus inom stadsmuren är daterade från 1640 eller tidigare. Även färggranna och väl dekorerade. Alltid lika stor fröjd att strosa omkring och titta på dessa. Man blir aldrig mätt tydligen och hittar alltid något nytt.

Fönster i Alsace
Vackert förnster i Riquerwihr

Två fantastiska Grand Cru

Även Riquerwihr är en stor sevärdhet och dras till sig turister, men så har Riquerwihr även en stor betydelse för vinerna i Alsace. Det klassiska Grand Cru Schoenenbourg ligger precis intill stan och ger ett fantastiskt riesling. Andra Grand Cru är Sporen, som däremot ger helt fantastiska och karakteristiska Gewurstraminer.

Domaine Dopff Au Moulin

Vi var även in till Dopff au Moulin på vinprovning. Detta blir redje gången vi besöker dem, och de gjorde oss inte besvikna den här gången heller. De har ett härligt utbud på Riesling, Pinot Gris och Gewurtsraminer. Deras Riesling är från just Schoenenbourg och den håller enormt hög klass. Dopff au Moulin har odlat vin sen 1574. De var även pionjärer att tillverka Crémant enligt traditionella metoden i Alsace.

Dopff Au Moulin

Domaine Hugel & Fils

Vinhuset Hugel & Fils låg bara kanske 30 meter från vårt hotell. De har en jätteliten butik i hörnet av huvudgatan Rue General de Gaulle . Vad som är speciellt är att deras vintillverkning sker i samma byggnad, mitt i gamla stan, och de berättade att under skördetiden är det full trafik när de kör in druvorna till vinhuset. Dessutom odlar och tillverkar de vin i trettonde generationen. Så de har alltså hunnit träna en hel del. Vinerna var goda och vi köpte förstås med oss en låda. De tillverkar dessutom viner i olika kvalitetsklasser och har förstås viner från både Schoenenbourg och Sporen.

Domaine Hugel & fils

Hugel
Hugles hus i centrum av Riquerwihr
Vinprovning hos Hugel
Hugel vinodlingar
Hugles vinodlingar och grand cru områdena

Och så har vi Eguisheim – pärlan

Vi åkte förstås också till Eguisheim för att hälsa på Mamma Meyer, som vi har träffat två gånger tidigare när vi besökt Alsace. Men den här gången hade Mamma och gubben åkt på en välförtjänad semester. Vi köpte i varje fall med oss ett par lådor vin och några vinglas. Vi strosade runt i byn, fast detta var vårt tredje besök, så tröttnar vi inte på vyerna. Stadskärnan är så speciell, med de små gränderna, medeltida stämningen med de gamla utsmyckade korsvirkeshusen. Och så förstås blomsterprakten som förstummar mig lika mycket varje gång.  Sålunda en härlig plats att återkomma till igen och igen. Absolut kommer vi igen en dag. En weekend i Alsace är alltid på plats.

Eguisheim
Fantastiska Eguisheim
Blommor och vackra hus, och en tokig turist
Blommor i Eguisheim . Ville Fleuire
Eguisheim
Mera Eguisheim

Bilmuseum Peugeot i Sauchaux

På tillbakavägen från vår weekend i Alsace till Dijon tittade vi in i Peugeot museum som ligger på halva vägen mellan Dijon och Alsace i staden i Sauchaux. I utställningen hittar man Peugot bilar från alla årsmodeller och prisklasser, men också radios, kaffekvarnar, köttkvarnar mm mm. I biljettpriset ingick också en tur med en veteranbil och vi hade nöjet att få en tur med Peugeot cabriolet årsmodell 1960. Absolut värt ett besök om man är ens lite intresserad av bilar. Aventure Peugeot Museum

Peugeot museum
Peugeot
Radios a la Peugeot
Kaffekvarn Peugeot
Kaffekvarnar a la Peugeot
Bil Peugeot
Peugeot
Ingick en tur med denna cabriolet

Sammanfattning

En weekend i Alsace var perfekt, men mera tid kan man spendera här. Även om detta var vårt tredje besök till Alsace så hittade vi åter något nytt att se. Nämligen igen möttes vi av gästvänlighet, goda viner och fantastiska korsvirkeshus och blomsterprakt. Detta är en region som alla gånger orkar ge oss något nytt. Besöket till Peugeot museet var även det något extra, lite som bilmuseumet i Mulhouser vi besökte för några år sen.

6-8.7.2018

Tidigare resor till Alsace:

Jag gav Alsace lillfingret och det tog hela handen

Det var som att komma hem – Alsace!