kosika sol vin bad
Frankrike,  Resor

På Korsika finner man sol bad och vin

Semester på Skönhetens Ö – L’île de beauté

Vi hade inte planerat vinresa till Korsika men att resa till Korsika på höstlovet var ingen dålig idé. Vi fick mera än vi hade väntat. Sol, bad och på det även vin genom att bekanta om med lokala viner på Korsika. Det var praktiskt att flyga via Stockholm med Norwegian till Bastia på norra delen av Korsika. Den stora fördelen med att flyga via Arlanda är att jag passar på att köpa svenskspråkiga böcker, så också den här gången. Vi löste ut hyrbilen på flygplatsen, körde via Carrefour för proviant innan vi anlände till St Florent till vår lägenhet.  Vi hade hyrt en stor lägenhet med två sovrum, vardagsrum, badrum och terrass med utsikt över viken.

Bcker som är intressanta att läsa på semestern.
Att åka via Arlanda och få köpa böcker är lycka
På flyger njuter vi hav champagne och lär oss franska.
Flygresan till Korsika gick fort med champagne och franska studier

St Florent på norra Korsika

Lägenheten låg i sluttning och vi hade ca en kilometer till stranden men det var ganska brant att ta sig upp. Tonåringen var inte helnöjd med avståndet till stranden men jag tror hon i varje fall var nöjd med helheten av vår semester. St Florent ligger på norra sidan, vart man än åker får man åka på slingrande vägar med kurvor som man är rädd för att möta sig själv. St Florent är en ganska liten by, med rätt så lite turister, där finns ett par livsmedelsbutiker, ett bageri, post och några småbutiker och restauranger. Småbåtshamnen är ganska stor och sandstranden är helt ok utan någon trängsel men inte lika fin strand som i tex Calvi.

Byn St Floren i kvällsljus.
St Florent i kvällsljus
Byn St Florent på Korsika med sin fina bukt.
St Florent
Vinodlingar i höst färger på Korsika.
Vinodlingar i AOC Patrimonio

Vinodlingar på semesterö

När vi bokade hade vi inte vin i vår tanke men efter lite efterforskning lärde vi oss att vinodlingen på Korsika var välutvecklad och mångfaldig. Även om rosévinerna har ett övertag över de andra, i butikerna hade de två hyllor rosé på en delad hylla av vitt o rött. Det är proportionerna i korthet.  Så vår badsemester fick ett litet sting av vinresa och vad är väl bättre än det. På Korsika finns det nio AOC regioner. På en ö som är 180 km lång och 84 km bred låter det ganska mycket. De populäraste druvorna är Niellucciu (blå), Sciaccarellu (blå) och Vermentinu (grön). Vi besökte några vinodlare på norra delen inte långt från St Florent i AOC Patrimonio.

Vindodlingar i höstfärger på Korsika.

Intressanta besök hos vinodlare

Målet var att också bekanta oss med korsikanska viner. Först tittade vi in till Domaine Montemagni . Dock kunde farbrorn som stod bakom disken ingen engelska. och jag hade 2,5 månader av franska lektioner så konversation blev inte så speciell djup. Trots det fick vi smaka på hans viner och Gubben min diskuterar i vintermer så lite fick vi veta. Vi köpte med oss några flaskor.

Därefter besökte vi ett vinhus Clos Santini inte långt från vår by. De hade nya fina lokaler. Tjejen sa att hon inte kunde någon engelska men efter jag hade försökt på min 2,5 månaders franska så konstaterade hon att tala knagglig engelska var ett bättre alternativ. Vi smakade på deras rosé och röda vin.

Som avslutning åkte vi ner för backen och hittade där en vinodlare Domaine Orenga de Gaffory med en liten butik, som vi var och tittade in i. Vi fick smaka på några av deras viner och fick med oss några flaskor.

En restaurang som heter Bara Vin.
Restaurang med namn i min smak
Vägen längs havet till byn Macchinaggio, Cap Corse.
Vägen till byn Machinaggio, Cap Corse
En vågbrytare i Bastia, Korsika
Vågbrytare i Bastia

Rallyvägar

Att köra bil i Korsika är ett äventyr, på många sett, vägarna är för det mesta smala och s-krokiga, och man kan möta lastbilar, cyklister, motorcyklister, getter, kossor eller får. Men man får också enorma fina vyer, ibland har man höga berg, långa djupa dalgångar och fantastisk utsikt över havet. Svårt att tänka sig att på dom här vägarna körs det till och med rally.

Först körde vi till Bastia och upp till Cap Corse men vid by Machinaggio svängde vi tillbaka. Vägen gick längs med stranden nästan hela vägen, vägen kringlade och höll fast sig i bergväggen medan havsvågorna slog emot på andra sidan. Även Bastia har en trevlig hamn och en fästning att besöka. Vi åt lunch i båthamnen på en liten restaurang. God mat och gott vin, rosé förstås. I övrigt såg staden lite sliten ut. Härifrån tog vi båten till Nice på hemresan, eftersom vi inte fick returflyg från Korsika, bokade jag returen från Nice och vi tog båten över. Det gick bra. Lite Sverige kryssning stuk på det hela.

Strand med turkost vatten i Calvi Korsika
Calvi
Vit sand och turkost hav i Calvi Korsika
Härliga stränder med turkost hav och vit sand
Klart vatten på Korsika
Klart vatten
Smesterbrud i blommig hatt Korsika
Semesterbrud i blommig hatt

En hel dag på stranden

Calvi är en gemytlig stad som ser lite mer uppiffad ut än till exempel Bastia och ett besök kan väl rekommenderas. På kartan är det bara ett stenkast västerut, men vi fick köra ganska högt upp och lågt ner innan vi kom över på rätt sida, motorvägen gick nästan på havet. . Kanske på grund av att den är mer turistig. Däremot har de en fin, kritvit strand alldeles i centrum. Vi njöt av stranden och var och doppade oss i havet. Härligt.

Tåget på Korsika
Att åka tåg var behagligt
Tågstation på vägen till Ajaccio
Enastående vyer från tågförnstret

Tuff tuff tåget på 2000 m höjd

Vi ville också besöka huvudstaden Ajaccio, men ville inte köra för den ligger så pass söderut och vi skulle ha behövt köra igenom/över Corte, som ligger på nästan 2000 m höjd. Därför tog vi istället tåget som gick från stationen Ponte Leccia en timmes körning från St Florent. Vi åkte tidigt på morgonen och tågresan tog 2,5 timme, så vi hade en hel dag på oss. Det var skönt att sätta sig tillrätta i tåget, ta fram matsäcken och en bra bok.  Även om tåget var litet så tuffade det på söderut via Corte, genom hisnande vyer hela vägen, så det blev inte så mycket läsande av, för man ville inte missa den fina utsikten.

Tidvis letade tåget sig fram på otroliga ställen, kröp upp för branta sluttningar där man kunde se djupt ner i dalgångarna. Alldeles bredvid tåget stupade det djupt ner. Enbart tågresan var en upplevelse i sig och de kan vi varmt rekommendera. Fördelarna var att biljetterna förmånliga och det var bra mycket mer avslappnande än att ha behövt köra själv. Det gäller att förstås att kontrollera tidtabellen, eftersom det inte går så hemskt många turer per dag.

Bild på Napoleon utanför hans hus i Ajaccio
Nappe Napoleon i Ajaccio
Selfie med  stora Napoleon statyn i Ajaccio.
Nappe och jag i Ajaccio
Gränd i Ajaccio.
Ajaccio – huvudstaden
Stuprör med formen av ett djurhuvud i Ajaccio.
Stuprännor med klös

Ajaccio – huvudstadsbesök

Ajaccio var en gemytlig stad och Napoléon är närvarande överallt. Han föddes i Ajaccio 1769, då Korsika ännu hörde under Italien och han hette då Napoleone Buanaparte. Redan samma år blev Korsika en del av Frankrike och hela familjen ändrade så småningom sitt namn till mera fransk klingande och Napoleone blev Napoléon Bonaparte. Senare blev han mera bekant som Napoléon I och var aktiv på många fronter. I Ajaccio är han mycket närvarande överallt; på gatunamn, på restauranger och caféer och även flygfältet bär hans namn. Det finns också flera statyer av honom i staden. Man kan även besöka hans födelsehem La Maison de Bonaparte som ligger inne i Ajaccio. Vi besökte det inte, eftersom det ringlande en hisnande lång kö utanför.

Vitt vinglas i solnedgången på Korsika.
Njuter vin på balkongen
Middag på terassen med utsikt över viken på Korsika.
Dinner with a view

Boende med underbar utsikt

Så vårt boende låg uppe i sluttningen och vi hade en ganska påfrestande väg att klättra upp, men från vår terrass hade vi en underbar utsikt. Vi lagade vår middag själv och satt ute och åt, verkligen A Dinner with a View. Solen låg åt rätt håll så vi fick också njuta av solnedgången varje kväll.

Jag har vid ett tidigare tillfälle besökt även staden Bonifacio alldeles ute på södra spetsen av Korsika. Jag kan verkligen rekommendera ett besök där. Det är en unik by som ligger på en klippa som bildligt talat stupar ner i havet. Staden ligger också passligt beläget ifall du semestrar på Sardinien och vill bara göra en dagsutflykt till Korsika. Eller tvärtom om förstås. Hamnen ligger i Bonifacio och överfarten tar ca en timme och man kan också boka bilplats.

Avfärd från Bastia med färjan.
Au Revoir Corse – På återseende Korsika
Soluppgång, avfärd från Korsika.
I soluppgången lämnade vi Korsika
Soluppgång på Korsika.
Au Revoir

Hemresan gick via Nice

Överresan med färjan från Bastia till Nice tog 5,5 timme, ungefär vad det tar mellan Mariehamn och Åbo. Vi fick stiga upp 5.15 för vi skulle köra från vår by till Bastia och även lämna tillbaka bilen. Färjan avgick kl 8 och vi kunde avnjuta soluppgången när färjan avgick hamn. I Nice lunchade vi precis vid hamnen och tog sen därifrån taxi direkt till flygstation och flög till Helsingfors. Där mötte oss -1 c och is på rutorna. Back to reality!

Traditionella båtar i Nice.
Nice
En båt som heter Napoleon.
I Nice var han också – Nappe

Läs mera om Korsika här.

Bekanta Er med min resa till Champagne här

Sammanfattning

Korsika erbjuder superfina möjligheter till en fulländad semester, med sol och bad (finns runt 200 sandstränder runt ön), fina vyer, god mat och vin. Ni kan dessutom bekanta er med viner och vinodlingar. Korsika är en del Frankrike med lite sting av Italien. Däremot ska man inte säga det högt för de vill inte höra att de är influerade av Italien utan det är Korsikansk. Men dessutom är vägskyltarna på både franska och korsikanska. Frihetsrörelsen, att jämföras med Katalonien i Spanien, existerar och växer sig starkare.