Resor,  Tyskland

Mosel – sluttande viner

Efter två veckor i Dijon och med ny kunskap om Bourgogne viner, var det dags att börja tänka på hemfärd. Efter jag hade fått min Attestation från franska kursen på fredag vid lunch och Gubben min hade packat inköpen och städat lägenheten, tog vi alltså farväl av Dijon gav vi oss iväg norrut igen.

Mosel och sluttande viner
Mosels vackra landskap
Mosel rutten är runt 200 km lång

Boken som gav oss idén

Vi hade bokat en natt vid Mosel på returen. Vi ville bekanta oss med regionen och Mosel viner. Körtiden från Dijon till byn Reil som ligger bara 10 km från Traben-Trarbach tog  ca 4,5 timmar. På vägen tittade vi också in i Bernkastel-Kues även det vid Mosel. Där har jag varit en gång och firat nyår i mitt tidigare liv. En orsak till intresset för Mosel är boken Viininviljelijän talo, av Eero Iloniemi, som berättar om när de letade hus, sommarstuga i Frankrike i ett helt år och sist och slutligen köper ett vid Mosel, just i Traben Trarbach.

Viininviljelijän talo
Boken om Mosel som gav oss blodad tand
Moselhocherbrucke
Hochmoslebrücke flyger över Moseldalen
Hochmoselbrücke
Hochmoselbrücke är 158 m hög
Mosel

Boken är mycket välskriven och intressant, för en som kanske på lek går i samma tankar men även delar intresset för viner. De beskriver även denna väldiga bro, Hochmoselbrücke, som dess bygge hade påbörjats 2011 när boken kom ut 2016, och den var ännu inte klar när vi var där 2018. Enigt boken är det bron som inte leder någonstans och är väldigt bestridd. Den slutade ännu mitt i. Enorm är den i alla fall, 158 m hög och 1700 m lång, men tillika måste den ju ta bort enormt med trafik från de små slingrande vägarna när den en dag står klar. Om det är det som är meningen med hela bron. Den lär ha öppnats för trafik hösten 2019.

Traben-Trarbach
Vinbutik
Vinbutik längs Mosel

Moseldalen

Moseldalen är alltså en ca 200 km lång sträcka mellan Koblenz i norr till Trier i söder, längs med vägen hittar man pittoreska byar och städer med broar vid de flesta så man kan lätt förflytta sig från den ena till den andra siden emellanåt. Byarna och vyerna ligger fint beläget längs floden Mosel, vinodlingarna klättrar brant på sluttningarna och är säkert krävande att sköta. Här odlas alltså främst Riesling. Priserna är något helt annat än i Frankrike, både på restaurangerna och även vinerna.

Dauns viner
På kvällen satt vi i bersån och drack riesling
Hus i Reil
Reil
I byn Reil

Övernattning hos familjen Dauns

Vi bodde hos vinodlaren Emil & Jutta Dauns, på deras Weingut-Brennerei Gästehaus. Dessutom var hela familjen involverad i verksamheten, mor, far och deras två döttrar Corinna och Verena, som kunde vara i tjugo års åldern ungefär. När vi checkade in, berättade Frau Dauns att det är bara att gå till kylskåpet bakom disken och ta en flaska vin när man känner för det. Skriver upp det på listan och betalar när man åker. Väldigt praktiskt och bra. När vi kom tillbaka på kvällen, efter middagen, gjorde vi som hon föreslog och satte oss ute i bersån och avnjöt en välsmakande Riesling, för ett svindlade pris av 7,50 EUR flaskan!!

Mosel
Försökte ta bild på höjdskillnaderna

Mosel har dessutom stor potential för en längre resa, för att bekanta sig med byarna, som är vykortsvackra med utsmyckade hus och vackert placerade med flodutsikt och de branta vinodlingarna runt omkring, men också för att bekanta sig med vinodlare och deras viner! Definitivt inte sista gången vi kommer hit – Auf Wiedersehen! Helt klart!

Hemresa

Resten av resan var bara att sitta i bilen. Vi körde från Mosel till norra Tyskland just innan Danmarks gräns övernattade vi på ett motell i Oeversee, med det fina namnet Hotel Garni Seeblick am Sankelmarker See. Utsikten såg vi däremot inget av, motellet låg precis intill vägen. Vi anlände sent på kvällen och nyckeln var lämnad åt oss i en plastpåse under en blomkruka vid dörren.  Vi fortsatte nästa morgon redan innan kl 8 så vi hann inte utnyttja Seeblicken desto mera. Rummet var litet och sängen knarrade, dessutom var toaletten och duschen i korridoren. Helt ok för en natt på genomfart. Hotellet var däremot helt fullbokat för vid frukost fanns det knappt sittplatser för alla.

Gränna
I Gränna sniglade trafiken fram

Det var bara att stå på plattan

Nästa etapp var dock att ta sig över Danmark, Öresundsbron och gnota sig upp genom Sverige. Allt löpte på fint, ända till Gränna, då trafiken sa STOPP och vi sniglade fram långt över en timme…! Jag började så småningom att snegla på navigatorn som berättade ankomst till destination och det började se dåligt ut att vi skulle hinna med Kapellskärsfärjan till Mariehamn. Jag började lista i huvudet släktingar på svenska sidan som vi kunde fara och våldgästa.  När vägarbetet var över, var det bara att stå på plattan och köra resten i ett sträck. När vi närmade oss Stockholm började det likna på att vi kanske kanske skulle hinna beroende på trafiken. Tur som vi hade, var det ingen trafik i Stockholm denna söndagseftermiddag och vi kom ner till Kapellskär med 20 minuter tillgodo!! Jamen, när har vi varit så i god tid, jag bara undrar.

Räkmacka och Stallhagen
Räkmacka och Stallhagen smakade efter dagens långa etapp

Känslan när vi kom ombord, tog oss en räkmacka och Stallhagen var lättande. Vi hade inte ens hunnit äta något annat än en macka på hela dagen! Alltså slafade vi över en natt i barndomshemmet och fortsatte med Viking Grace till Åbo dagen efter och kom hem till Tammerfors vid tiotiden på kvällen. Vi hade kört totalt 6570 km på våra två veckor. Resan gick bra utan några större fadäser, än trafikstoppet i Gränna då förstås, men varje sommar vill jag inte göra om samma. Det blev mycket sittande i bilen!

Musslor
Pä sista etappen till Åbo njöt vi av musslor som avslut på en lyckad semester.
Vitt vin
..och till det ett vitt från Chablis, förstås!

Sammanfattning

Resan tillbaka till Finland gick i lugnare takt än nerresan, den här gången övernattade vi två gånger. Besöket i Mosel var positivt och gav mersmak. En dag måste vi återvända och stanna lite längre. Mosel viner är goda och priserna förmånligare än på den franska sidan. En resa på 6500 km blev det, på två veckor. Kortfattat en helt underbar resa totalt. Bodde i Frankrike i två veckor, bekantade oss med underbara viner, fick träna franska och tillbringa en helg i vårt älskade Alsace!

13-16.7.2018

Läs början av samma resa: