slottsboende Fronsac
Bordeaux,  Frankrike,  Resor

Slottsboende i Fronsac

Efter att ha spenderat ett par dagar vid kusten åkte vi till Fronsac och slottsboende! På vägen från kusten till Högra Stranden och åkte vi via Sauternes och Entre Deux-Mers regionen. I Sauternes görs mest vita viner och då speciellt söta dessertviner. Även här finner man slott som är Grand Crus Classé 1855 klassificeringen. Druvorna man odlar här är Semillon och Sauvignon Blanc.

Sauternes
En gata i Sauternes

Sauternes – söta dessertviner

Vi hade avtalat möte med Daniel och Valerie Valbrand i Longdan. Det var verkligen inte lätt att hitta, vi körde förbi flera gånger, kollade navigatorn dubbelcheckade adressen men sen till sist efter att ha ringt hittade vi rätt. Det var en micro producent i sin rätta benämning, de tillverkade vinet i sitt garage. De odlar på 6 hektar, tre druvor, Sauvignon Blanc, Semillion och Muscadell.  Det mesta är Semillion över 80%. De har förlorat nästan hela sin skörd två år i rad och hoppas starkt att detta skall bli ett bra år.

Sauternes
Vintillverkning i Garage

De tillverkar normalt ett torrt och två söta dessertviner. Vi fick smaka på två torra från 2016, vilket är gjort på deras egna druvor, och ett vin från 2018 som är gjort på köpta druvor och sen ett av deras söta dessertvin. Vi fick dessutom med oss de öppnade flaskorna. Det tyckte jag var snällt. De stilla vinerna var helt ok men det söta vinet var otroligt gott, sött och friskt på samma gång. Vi hade en trevlig pratstund med dom och deras liv som små producenter.

Landskapeti Sauternes är mycket mera kuperat och vackrare än det var i Pauillac, Medoc. Efterlunchen fortsatte vi över Entre Deux-Mers mot Högra Stranden och Fronsac.  På vägen passerade vi Château Carsin, som ägs av finländaren Juha Berglund, men vi hade inte avtalat något på förhand så vi stannade bara snabbt till invid infarten och tog en bild på skylten.

Vi körde förbi slotten som ägs av en Finländare
Vinodlingar

Slottsboende på Château Richelieu

I Fronsac hade vi bokat boende på Château Richelieu. Ingen var på plats när vi anlände 17.30.  Jag försökte ringa flera olika nummer, lämnade meddelande mm, till slut hittade vi en ung man i köket, som hjälpte oss att få vårt rum. Vi bodde i rummet D’Artagnan på nedre våningen. Huset, Slottet är från 1800-talet och inrett rätt så tidsenligt, men badrummet är renoverat i modern stil. Gården låg precis intill vinodlingarna. På gården fanns en liten pool med planteringar runt omkring.

Chateau Richelieu
Vår slottsboende Chateau Richelieu
Slottsboende Chateau Richelieu
Trevligt slottsboende
Chateau Richelieu
Vårt rum D’Artangan

I byn var allt stäng och inga restauranger öppna i närheten för det var söndag. Så som tur var hade vi lite ost och salami med oss, som legat o värmt i bilen hela dagen, men med ett gott vin gick det bra. Efter en promenad i vingården satt sen vi vid polen och avnjöt vår pick nick i värmen, fast solen redan hunnit gå ner hade vi mot 30 grader.

Promenad Fronsac
Kvällspromenad i vinodlingen
Fronsac vindogling
Ser bra ut..
Kvällsmål vid slottsboende
Kvällsmål

Frukosten serverades i matrummet, och Madame själv serverade oss kaffe färsk baguette, marmelad och hemlagad yogurt. Vi åt tillsammans med gäster från Tyskland och kunde tipsa dem om Arcachon.

Château La Dominique

Dagens planer var ett besök hos Château La Dominique i Saint-Emilion. Rundtur i deras vineri, som var rätt nybyggt och väldigt modernt. Fasaden hade samma färg som deras vin och i många andra detaljer var den färgen representerad. Nuvarande ägaren Clément Fayat köpte slotten 1969 och har lagt ner mycket arbete på utvecklingen. Nu är även hans son aktiv i verksamheten. Vi hade vinprovning på deras viner. Goda, välbalanserade viner.

Chateau Dominique
Vinprovning hos Château La Dominique
Vinkällaren Chateu La Dominique

Lunch i Saint-Emilion

Efter det åkte vi in till Saint-Emilion, som är en mysig pittoresk gammal stad som nästan alltid är omnämnd när man läser om Bordeaux. Vi hade tänkt strosa omkring i gränderna men eftersom temperaturen gick mot +38 grader, flydde vi in i en liten restaurang med luftkonditionering för lunch. Getost, anka och Tarte de Citron och ett glas Bordeaux till det. Voilá! Eftermiddagen spenderade vi vid vårt slott, satt vid poolen och läste, doppade oss ibland och njöt av sommarvärmen. Mot kvällskvisten satt vi ute och åt kallskuret, ost och rödvin, en härlig varm sommarkväll.

Sain-Emilion
En Cykel i Saint-Emilion
Fronsac
En eftermiddag vid poolen

Château Pressac

Dag nummer två i Fronsac och vi besöker Château Pressac i Saint-Emilion. Det ligger supervackert uppe på en kulle med en enorm utsikt över hela området. Stor del av deras vinodlingar låg runt kullen. Nuvarande ägaren Dominique and Jean-François Quenin köpte vingården 1997 och lagt ner mycket arbete (och pengar) på att renovera hela slotten och att utveckla vinodlingen och vintillverkningen. Vår guide erbjöd oss en trevlig vinprovning. Vi smakade deras rosé, deras första vin och deras andra vin.

Utsikt Chateau Pressac
Viner Château Pressac
Slottet Pressac
Vinodlingarna runt Pressac

Château Haut-Goujon

Helt spontant tittade vi in till Château Haut-Goujon som låg på gränsen mellan Pomerol och Saint-Emillion. De hade odlingar på båda sidor om gränsen. Tydligen på grund av den höga värmen var det lite folk i farten och de hade väldigt lite besökare. Så därför hade de tid att visa oss runt även utan tidsbeställning, en snabb rundtur på deras vineri och även en vinprovning med fyra av deras viner. De tillverkade även några singelviner men med en marginal mängd på ca 2000 flaskor per år.

Pomerol vin
Vin vi smakade
Pomerol

Château Vieux-Mougnac

På eftermiddagen hade vi även besök hos Château Vieux-Mougnac i byn Lussac. Orsaken till att vi bokat in oss där var att vi hade träffat Laetitia i Tammerfors på Wine Festivalen i April. Hon höll en vinprovning och en workshop för oss. Tyvärr hade hon själv fått förhinder, men Laetitias mamma med hjälp av Corine tog emot oss.

De odlar helt biodynamiskt med certifikat. Två skördar hade gått förlorat åren 2017 och 2018 så nu höll de tummarna för 2019. De visade oss runt i sin vinproduktion och sen fick vi smaka på deras viner. Jag tyckte det kändes att de var biodynamiska och det är inget positivt i min smak. Men vi hade ett jättetrevligt besök och de var så gästvänliga mot oss. När vi kom tillbaka till Fronsac hade vi +43C och det ända rätta var att lägga sig i skuggan vid polen, doppa sig emellanåt och bara njuta. Vilken värmebölja!

Chateau Vieux mougnac
Chateau Vieux Mougnac
Chateau vieux-mougnac
Vinkällare
Chateau Vieux-Mougnac
Viner vi smakade

Château Valandrau och Sansonnet

Följande dag var det fortfarande varmt men “bara” runt +35 C. Vi hade tänkt oss besöka Château Valandraud men de hade renovering på gång och tog inte emot besök, vi fick istället besöka Château Sansonnet i Saint Emilion. Vi hade rundtur i vintillverkningen, men sen åkte vi tillsammans med guiden in till Saint-Emillion till garaget där Valandraud påbörjade sin ”Vin de garage” och karriär som vinodlare 1989. Det var Jean-Luc Thunevin och hans fru Murielle Andraud som började med 0,6 h och har framskridit från Bad boy till att bli accepterade till Premier Grand Cru Classé 2012.

Sansonnet
Chateau Sansonnet
Tunnor hos Chateau Sansonnet

Smakade både Sansonnet och Valandraud viner. Goda och väl balanserade, och dyra!

Saint Emilion viner
Dessa smakade vi
Bad Boy

Saint Emilion Klassificering

Även som Medoc har sin 1855 Klassificering på Vänstra Stranden så har Högra Stranden Saint Emilion Klassficering som startade 1958. Den ska bli reviderad vart tionde år i teorin men det blir inte alltid så. Den är dock indelad enligt följande klasser:

Premier Grand Cru Classé A

Premier Grand Cru Classé B,

Grand Cru Classé

Sammanfattning

Högra Stranden erbjöd även det fina upplevelser. Sammanfattningsvis gjorde slottsboende i Fronsac, slotten och alla människorna vi träffade, gästvänliga och entusiastiska vinmänniskor resan speciell. Vinerna på Högra stranden är dock något mjukare än de på Vänstra stranden. Vårt boende i ett  Château var verkligen speciellt och vi trivdes väldigt bra. Saint-Emilion är välkänd och besöks av mycket turister. Vi hann inte se oss omkring så mycket som vi kanske hade tänkt.

Läs mera om vår Bordeaux resa här: