Bordeaux
Bordeaux,  Frankrike,  Resor

Tre dagar i staden Bordeaux

Framför oss har vi tre dagar i staden Bordeaux, som avslut på vår två och en halv veckas resa runt i Bordeaux, med besök till både Bergerac och Cognac.  Att köra bil inne i Bordeaux är inget att rekommendera. Vi skulle bara föra vårt baggage till vår AirBnB lägenhet, tanka bilen och sen lämna tillbaka den. Det som lät enkelt och snabbt att utföra tog över en timme att genomföra på grund av trafiken.

Nyckeln till lägenheten fick jag instruktioner om att hämta från en liten matbutik runt hörnet. Utanför lägenheten fanns ingen parkering, som tur var bodde vi på första våningen och hann slänga in väskorna snabbt ändå var det någon som tutade på gatan att vi blockade deras port. Det var en lättnad när vi hade lämnat tillbaka bilen, promenerade tillbaka till hotellet och kunde sätta oss på ett café och pusta ut. Nu hade vi tre dagars stadssemester innan det är dags att återvända hem.

Hamnstaden Bordeaux

Bordeaux är en vacker stad på båda sidorna om floden Garonne, som hade en viktig roll när vinet exporterades sjövägen och Bordeaux är ännu en rätt viktig hamnstad men nu besöks det mest av kryssningsfartyg kanske.  Själva centrum och gamla stan är rätt kompakt men hela stan är utspridd och växer hela tiden. Härifrån kan man dock väl göra dagsbesök till olika Chateaus åt alla håll, Medoc, Sauternes och Saint-Emilion till exempel. Här finns otaliga vinbarer och bra restaurangen och dessutom Vinskola om någon vill studera vin och få en examen, eller bara kortare kurser. Otaliga platser arrangerar även vinprovningar.

Bordeaux
Centrum
Ecole du vin

Det här hann vi med på våra tre dagar i Bordeaux:

Cité du vin

Cité du Vin är ett center som är helt koncentrerat på vin och vintillverkning.  Fin och grundlig utställning, om vinets historia, Bordeaux betydelse i vinvärlden, vintillverkning i hela världen, intervjuer med vintillverkar från hela världen, aromatiska burkar, allt man kan tänka sig att hör till vin och vinodling. ‘

Cite du vin
Cite du vin är en modern byggnad vid floden

Workshop blindtasting

Vi deltog i en workshop som utgick på att gissa sig till vad för vin vi skulle få smaka genom att visa bilder på området eller mat som förknippas med detta vin. Första vinet bjöds i ett svart glas och jag gissade på att det var ett vitt vin från medelhavsregionen. Det var dock en rosé men från Provence. Så 50/50 rätt iaf. Rieslingen från Alsace tog jag, även om ledtrådarna var mer än diffusa, eftersom bilderna visade Asien och asiatisk mat. Argentinas Malbec tog jag också på ledtrådarna att vi var i Sydamerika och vinet var fylligt och balanserat. Vinet från Algeriet var en spännande bekantskap och även jag såg på ledtrådarna att vi var i norra Afrika kunde jag inte tänka mig ett vin från Algeriet. Jag gissade på en Pinot Noir från Bourgogne, så bara det säger att vinet höll god kvalitet.

Blindtasting
Workshop
Workshop och ledtrådar till vilket vin vi smakar
Vinerna vi smakade

Vin från Schweiz och Serbien

I inträdesavgiften ingick även ett glas valfritt vin. Det fanns ett tjugotal viner att välja på, från hela världen.  Jag passade på att smaka ett vin från Schweiz av druvan Chasselas. Ingen höjdare, ganska klen och kort i smaken. Gubben min ville smaka ett vin från Turkiet men det var tyvärr slut. Så han fick istället Pinot Noir från Serbien. Det var väl ingen tiopoängare det heller men hade väl lite mera ryggrad än min.

Vin från Schweitz
Mitt vin från Schweitz
Vin från Serbien
Gubbens vin från Serbien
Cite du vin
Utsikten från Cite du vin

Marché – marknad

Marknaden på strandpromenaden var en upplevelse! En dag i veckan är det marknad på strandpromenaden. Vi åker med spårvagnen och går hela vägen tillbaka. Marknaden är full med aktivitet och högljudda försäljare, här säljs färsk fisk och skaldjur, bröd, ost, grillad broiler, hantverk, antik, det mesta faktiskt.

Marche Bordeaux
Huitres
Huitres – ostron

Vattenspegeln och Palais de la Bourse

Mirroir de lèau– Vattenspegeln vid Palais de la Bourse var vacker men inte lätt att få ett foto utan att få andra med på bilden. Däremot var det fantastiskt att se hur barnen njöt av att leka i vattnet. Du har också fin översakt av palatset. Ligger behändigt till när man promenerar längs med promenaden vid floden Gironne. Dessutom inte långt från bro Ponte de Pierre – Stenbron.

Vattenspegeln
Vattenspegeln Bourse

Botaniska trädgården

Botaniska trädgården på andra sidan Garonne var kanske inte vad jag är van vid när man talar om Botanisk trädgård. Den var i minsta laget och planterinarna ganska anspråkslösa och inte heller i så välmående skick i värmen.

Porten Grosse Cloche

Grosse Cloche de Bordeaux – som är en av portarna som leder in till Gamla stan av Bordeaux. Den är vackert upplyst på kvällarna och vi bodde bara ett stenkast från den. De är även möjligt att besöka den inuti men det gjorde vi inte.

Grosse Cloche
Grosse Cloche by night

Statyn modell storslaget

Monument aux Girondins – en storslagen fontän nära centrum. Den är byggd som hyllning av girondinisterna, alltså revolutionspolitikerna som avrättades under revolutionen. Minnesmärket är 43 meter hög och väldigt dramastisk och deltaljrik.

Monument Girondas
Storslaget Monument aux Girondins
Monument aux Girondins

Stenbron Ponte de Pierre

Ponte de Pierre går över floder Gironne och förenar historiska sidan med den mera moderna delen av Bordeaux på högra sidan av Gironne.  Bron är byggd år 1822 och är 490 meter. Vi gick över den flera gånger, eftersom vårt boende låg relativt nära, och vi gick båda dagtid och på kvällen. Vacker bro med vacker utsikt över stan.

Ponte Pierre
Stenbron dagtid
Stenbron kvällstid

Les fruits de la mer – delikatesser från havet

Längs med strandpromenaden från Ponte de Pierre mot centrum ligger många restauranger, flera av dem dessutom fisk och skaldjursrestaruranger. En kväll bestämde vi för att äta något riktigt gott och hade dessutom turen att få plats fast vi inte hade bokat på förhand på Le Cabanon Marin. Som annars rekommenderas. Tallriken med skaldjur var enorm! Det var fullastad med ostron, hummer, räkor, musslor mm. Vinet vi hade till var ett friskt vitt vin från Château Farizeau, Bordeaux, regionen Entre Deux Mers med Sauvignon blanc, Sémillon och Muscadelle. Passade väl med vad vi hade på tallriken.

En annan kväll ville vi koncentrera oss på musslor och gick till restaurangen Les Moules du Cabanon också den vid strandpromenaden, inte långt ifrån gårdagens restaurang. Vi åt en hel kastrull med musslor per person och till det avnjöt vi med en Chardonnay från Chablis, Jean-Marc Brocard. Vi besökte dem på vår resa till Dijon.

Moules
Chablis

Nära vårt hotell hittade vi dessutom restaurang Les Mauvais Garçons – Bad Boy. Jag åt en god risotto med stekta kammusslor. Och till förrätt hade jag dessutom Carpaccio. Betalning av notan blev en fars. Deras kortmaskin hade fallit i golv och var kaputt och vi hade ju räknat med att betala med kort. Kyparen kom med oss för att hämta pengar från automaten. En automat funkade inte, den andra var flyttad, då sa vi hatt vi tänker inte springa runt stan mera utan vi kommer dit och betalar nästa dag. Han ville inte riktigt släppa iväg oss men hade inte heller andra alternativ.

Carpaccio
Risotto
Risotto kammusslor

Nästa kväll gick vi förstås dit, restaurangen var dock stängd, kyparen hade glömt det. Dörren stod däremot lite på glänt och vi kikade in, där var det en typ som väntade på oss. Vi betalade och han var så lättad och glad att vi verkligen kom, att vi fick med oss en flaska vitt vin som tack! Finsk ärlighet uppskattas i stora världen tydligen!

Att ta sig fram och boende

Det är lätt att ta sig fram med både buss och spårvagn. Om man inte känner för att gå. Vi gick otroligt mycket på båda sidor om floden och inne i stan. Otur nog var “vår” linje från tågstationen precis till vårt boende avstängd för en tid, men det gick även bra med buss. Vår lägenhet var bokad via AirBnB. Nedersta våningen, valvade stentak kylskåp och bra utrustning i övrigt. Lite unket kändes det när man kom in efter en hel dag i stan men efter en stunds vädrande blev det bättre. Praktiskt med gångavstånd till Ponte Pierre, strandpromenaden och till porten Grosse Cloche. Även det var lite längre in till centrum, runt 15 minuter så var det möjligt att gå men som sagt spårvagnen var praktisk att ty sig till ibland.

Vårt boende

Sammanfattning

Vi har alltså haft två fantastiska veckor i Bordeaux. Jag har lärt mig otroligt mycket om Bordeaux viner, men även mycket annat. Arcachon var en pärla att få bekanta sig med. Bordeaux city gjorde oss inte heller besvikna men en viss tourné trötthet kunde vi skönja. Cité de vin gav oss absolut det vi hämtade, mycket information om vin och vinproduktion dessutom. Deras vinprovning var verkligen intressant och gjord på nytt sätt. Själva stadskärnan är gemytlig och rätt så kompakt, lätt dock att hoppa på spårvagnen om man blir trött att gå. Strandpromenaden är fantastisk. God mat. En resa för framtiden kan mycket väl vara en kombination av Bordeaux och Arcachon.

Juli 2019

Statyn Blåa Lejonet på andra sidan

Läs mera om vår Bordeaux resa här: